11.3.2016

Matkustamisen säveliä


Istuin penkissä enkä voinut sulkea silmiäni. Ne lauloivat niin sydämestään. Junat kulkivat aikataulussaan, ihmiset olivat myöhässä tapaamisistaan. Jotkut pitivät ravintolassa käsistä kiinni ja katsoivat ujosti pöydän reunaan. Toiset suostuivat ystävien houkutteluun vielä yhdestä lasillisesta.


Mutta minun aikani oli pysähtynyt.

Välillä sain itseni kiinni ajattelemasta menneitä. Kaipaamasta ruisleipähetkiä ja maantien värisiä huppareita. Saattoi kulua pitkiä nuotteja kuin unessa. Silloin soimasin itseäni, sillä tällaista hetkeä ei ollut tehty omissa ajatuksissa vietettäväksi. Niinpä katsoin mieslaulajan nutturaa ja koristelyhtyjä, keskityin.

Eva ja Manu. Kun kuulin ensimmäiset sävelet, hätkähdin. Kaikki kokemani kipu tuli todelliseksi. Viimeksi kotiin palatessani istuin puiston keltaiseen lasten keinuun ja hengitin syvään. Rinkka nojasi keinun telinettä vasten, ja minä valmistauduin yksinäisyyden kohtaamiseen kunnes olin jäätä. Sillon keinussa ymmärsin, ettei matkustaminen ole rankkaa. Rankkaa on se, kun sydän tulee viiveellä. Rankinta on lähteminen, tai oikeastaan palaaminen.

Eva ja Manu ovat olleet siellä kun olen repinyt itseni irti ja kuljettanut seuraavaan paikkaan. Olen saanut laittaa suruni säveliin. Viime yönä unissani  en tiennyt missä olin. Mietin, mihin täytyy aamulla matkustaa. Matkustanko lapsuuden toiseen kotiin musiikkiopistolle, vanhempien luokse vai omaan kotiin. Herättyäni olin onnellinen siitä, ettei minun tarvinnut matkustaa minnekään. Vaan niin väärässä aamu oli. 

Illalla tein matkan mieleeni ja kohtasin lähtemisen surun, kiitos Evan ja Manun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä kommentti, piristä päivääni :)